Клятий раціоналіст: ютубер Артем Албул розповів, як руйнувати міфи

25 Грудня 2020, 20:05
Артем Албул 3360
Артем Албул

Наука, здоров’я та міфи – це теми, які висвітлює один із найпопулярніших українських ютуберів Артем Албул на каналі Клятий раціоналіст. Працювати у цьому напрямку – непросто, але дуже важливо. Розвивати раціональне мислення у людей – критично необхідно під час інформаційних атак.

Як розповідати цікаво про складне, викривати та руйнувати міфи, блогер розповів на п’ятому West Media Forum. Його поради записали журналісти Район.Медицина.

***

«Викриття міфів – це цікаво та корисно. Проте цей формат теж несе певні загрози. Тому міфи теж треба викривати правильно, щоб не нашкодити», – зазначив спікер.

Як руйнувати міфи

Блогер розповів, що міф – це лише зачіпка. За його допомогою варто лише привертати увагу читача до матеріалу чи відео, бо основною метою повинна бути подача коректної інформації.

Читайте також: Фейки про коронавірус: як та чому вони виникають

Він наголосив, що варто концентруватися саме на правдивій інформації.

«Міф варто розрізняти від фейку. Коли ми руйнуємо міф, він для нас менш важливий. Адже якщо занадто багато уваги приділяти неправдивій інформації, то ми сприятимемо рециркуляції й повторенню цієї інформації», – розповів Артем.

За його словами, автор відео чи статті повинен пояснити, чому подана інформація є міфом та як вона виникла. Недостатньо лише вказати, що це брехня. Потрібно розширювати контекст і створювати повноцінний інформаційний матеріал. При цьому спікер радить наголошувати на хорошому.

Читайте також: «Лікарі повинні вимагати підвищення зарплатні», – погляд журналістки на медичну реформу

Кореляція – це не каузація: як не помилитися у причинно-наслідкових зв’язках

  • «Після» не означає «внаслідок». Не завжди дослідження, яке показало кореляцію, демонструє причинно-наслідкові зв’язки.
  • Важливо зберігати коректну термінологію. Можна розповідати про якийсь існуючий зв'язок, але наголосити, що причинно-наслідкові зв’язки не доведені.
  • Тому окремі дослідження – не показник.
  •  Автори матеріалів повинні також орієнтуватися на метааналізи та на систематичні аналізи та рекомендації авторитетних установ. 

Читайте також: Що таке медичні технопарки і як вони працюють

«Вчені провели цікаве дослідження. Вони взяли бостонську книгу кулінарних рецептів і вибрали декілька рецептів. Потім виписали 50 інгредієнтів і перевірили їх на PUBMED. У базі вони перевірили всі інгредієнти на зв'язок  із виникненням онкологічних захворювань. Вони знайшли, що сорок інгредієнтів були згадані. Дослідження давали неоднорідні інгредієнти. Так одне дослідження показувало, що якийсь інгредієнт підвищує ризик розвитку раку. Інше – що знижує», – розповів спікер. 

Як покращити свої матеріали: поради від ютубера Артема Албула

  1. Клікбейт – не головне. Автор не радить виносити в назву відверту брехню.

«Якщо хочеться винести все ж якийсь міф, виношу як запитання, а не ствердження», – поділився блогер.

  1. Варто співпрацювати з експертами та ставити їм якнайбільше запитань.

«Навіть якщо питання здаються «дурними», то все одно питайте», – рекомендує спікер.

  1. Підходьте до теми з різних сторін.

«Можна навіть одну і ту ж тему подати із різних боків і за допомогою інших експертів. Так, якщо говорити про любов, то ми можемо говорити про це і з біологом, і з психологом. Але це, звісно, не для всіх тем підходить», – розповів Артем Албул.

  1. Варто більш плідно та старанно попрацювати над матеріалом. Можна розповісти про перебіг самого дослідження та його складнощі.
  2. «Можливо», «імовірно» та «актуально». Автор радить бути чесним та не стверджувати те, що не доведено.

Читайте також: Залаштунки медичного репортажу: як не приїхати у лікарню, якої нема

Після виступу спікер назвав книги, які частково вплинули на нього та сформували його сприйняття наукового дискурсу. У списку:

  1. «Диванні експерти» Томаса Ніколса
  2. «Мислення швидке і повільне» Даніеля Канемана
  3. «Фактологія» Ганса Рослінга
  4. «Ілюзія знання» Стівена Сломена та Філіпа Фернбака 
  5. «Просвітництво сьогодні» Стівена Артута Пінкера

***

Заходи відбулися за підтримки проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Медійна програма в Україні», що реалізується міжнародною організацією Internews. Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації

Олена ШВИДНЮК

Коментар
29/03/2024 Четвер
28.03.2024
27.03.2024