За рік Нацслужба здоров'я отримала майже 2,7 тисячі скарг від пацієнтів
У Нацслужбі здоров'я за минулий рік отримали понад 2 700 скарг.
Як повідомила Нацслужба здоров'я у своєму звіті, 27% з них стосувалися вимагання коштів за лікування, 25% – відмови у наданні пацієнтам медичної допомоги 18% – фіктивних електронних медичних записів, 9,1% – неякісних медпослуг, 7,4% – неетичного поводження з пацієнтами.
«Немає жодних поважних причин, через які б українцям та українкам відмовляли в отриманні гарантованих державою медичних послуг у лікарнях, що уклали відповідні договори з Національною службою здоров’я. НСЗУ налаштована на діалог із пацієнтами і використовує для цього різні канали комунікацій», – зазначають у НСЗУ.
Одним із них є приймання звернень громадян про порушення їхніх прав у закладах охорони здоров’я.
Подати скаргу можна як онлайн, так і листом через звичайну пошту. Також можна звернутися до контакт-центру НСЗУ або записатися на особистий прийом до офісів міжрегіональних департаментів НСЗУ чи до головного офісу. НСЗУ реагує на звернення пацієнтів або їхніх уповноважених осіб щодо відмови у наданні безоплатної медичної допомоги.
Мета розгляду кожної скарги полягає не стільки в тому, щоб покарати лікарню, а в тому, щоб поновити пацієнта в його правах. Для цього є кілька способів.
НСЗУ звертається до медичного закладу і забезпечує надання послуги, в якій пацієнту відмовили або надали її не в повному обсязі. Інший шлях – сприяти поверненню сплачених пацієнтом коштів за ліки або послуги, які покриває ПМГ.
У 2023 році зафіксували приклади повернення значних сум (наприклад, від 40 до 50 тис. грн) одному пацієнту. Також є результати претензійної роботи, коли лікарня повертала кошти до держбюджету за ненадання послуги в повному обсязі. Є приклади дисциплінарних заходів – звільнення лікарів, які відмовляються надавати послуги безоплатно чи вимагають, щоб пацієнти купували ліки та медзасоби самостійно.
Пацієнти скаржилися не лише на вимагання грошей чи на відмову надати послугу безоплатно, а й на отримання сповіщень про призначення, записи до лікарів, на процедури, на яких пацієнти не були. Відділ роботи зі скаргами опрацьовує такі звернення, щоб скасувати фіктивні записи в ЕСОЗ. НСЗУ не є каральним органом, але не має оплачувати ті послуги, які фактично не надавалися.
«Скарга є насамперед інструментом зворотного зв’язку, а не способом покарання лікаря чи лікарні. За допомогою такого інструмента можна впливати на якість медичної допомоги. Скарги дозволяють виявити різні помилки чи прогалини в організації надання медичної допомоги. Знаючи про них, керівники та власники лікарень на місцях зможуть покращувати сервіси та умови для пацієнтів», – повідомили в НСЗУ.