«Первинна медицина має бути доступною для наших людей», – керівник Любомльської первинки

Реформа медицини, яка відбувається в Україні протягом останніх років, покликана зробити доступною для людей систему надання медичної допомоги, особливо – для людей сільської місцевості. І першими, до кого мають звертатися пацієнти – є сімейні лікарі.
Про те, чим живе сьогодні Любомльська «первинка», про мережу закладів, надання послуг населенню, фінансування та основні проблеми говоримо із директором КНП «Центр первинної медичної допомоги» Іваном Маїло.
– Іване Івановичу, яка мережа закладів діє на Любомльщині сьогодні та скільки медперсоналу в ній працює? Які нововведення у Любомльській первинці відбулися в цьому році?
– Спершу поясню, що КНП «Центр первинної медичної допомоги» –це медичний заклад, який надає первинну медичну допомогу. Це сімейні лікарі, педіатри та терапевти. Після підписання декларації з вподобаним лікарем «первинки» людина отримуєте безкоштовне медичне обслуговування. Тобто пацієнт може укласти декларацію з сімейним лікарем чи терапевтом, незалежно від прописки. А також в будь-який момент, за будь-яких обставин може підписати нову декларацію з іншим лікарем – і дані автоматично зміняться у системі.
Сьогодні у підприємстві працює 166 працівників, з них 24 – лікарі, середнього медичного персоналу – 81.Функціонує 8 амбулаторій, 9 ФАПів, 40-МПТБ.
В цьому році відбулися певні зміни і нововведення у закладі, зокрема, триває поточний ремонт першого і третього поверхів приміщення по вул.Богдана Хмельницького, 6, де тепер знаходиться «первинка». Це дасть змогу підтримати приміщення у належному стані для подальшої експлуатації та розширити площу закладу та надання медичних послуг.
Також одним із нововведень є прийняття рішення на сесії Любомльської міської ради щодо встановлення тарифів на платні медичні послуги, що надаються нашим підприємством, аби покращити медичне обслуговування і залучення додаткових коштів для розвитку матеріально-технічної бази закладу.
– Які послуги населенню надають сімейні лікарі та які обстеження можна пройти безкоштовно?
– Сімейний лікар може вести пацієнтів будь-якого віку, педіатр — дітей від народження і до 18 років, а терапевт — від 18 років і старше. Терапевти, педіатри та сімейні лікарі спостерігають за станом здоров’я (чи станом здоров’я дитини), ставлять діагнози та лікують найбільш поширені хвороби, отруєння, травми, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани. Так само терапевти, педіатри та сімейні лікарі ведуть пацієнтів із хронічними захворюваннями та станами. За потреби сімейний лікар дає направлення до вузького спеціаліста, фахівця вторинної чи третинної допомоги – лора, акушер-гінеколога, ендокринолога, хірурга тощо.
На рівні первинної медичної допомоги у пакет послуг входять такі аналізи і дослідження: загальний аналіз крові, сечі, глюкоза крові, загальний холестерин, вимірювання артеріального тиску, електрокардіограма, швидкий тест на вагітність, швидкий тест на тропонін, швидкі тести на ВІЛ, вірусні гепатити. Інші дослідження та аналізи виконуються за направленням сімейного лікаря у закладах спеціалізованої допомоги.
Всі аналізи і обстеження є безкоштовними за умови укладення декларації з лікарями, адже за пакет послуг уже заплатила держава.
–Чи достатньо забезпечена галузь медичною апаратурою та медичними матеріалами та яка ситуація з цим у сільській місцевості?
– Звичайно, що недостатньо, адже завжди хочеться мати кращу апаратуру, краще забезпечення ліками та матеріалами… Але в процесі діяльності це питання вирішується по мірі можливості. При необхідності проводиться закупівля необхідного обладнання.
В селах ситуація – аналогічна, але там працюють висококваліфіковані фахівці, які в змозі надати допомогу кожному пацієнту, який звертається до медзакладу. Ми не тільки лікуємо, а й проводимо профілактичні бесіди про необхідність своєчасного звернення до лікаря.
Відзначу, що лікувально-профілактичні підрозділи КНП забезпечені ліками для жителів громад. Наша місія - допомогти зберегти, покращити життя населення, надавати своєчасну кваліфіковану допомогу жителям громади та спільно з пацієнтом слідкуємо за здоров'ям. Працівники отримали автоматичні робочі місця, існує електронний запис до лікарів, впроваджується телемедицина.
– Чи вистачає виплат від Нацслужби здоров’я України для діяльності підприємства? Скільки угод уклали сімейні лікарі та яку суму отримало підприємство за це?
– Як я уже зазначав, тепер медична допомога не прив’язана до місця прописки, проживання і т.д. Кожен громадянин може вибрати терапевта, педіатра або сімейного лікаря у будь-якому медичному закладі, а гроші за ваше медичне обслуговування заплатить держава.
Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали. Станом на сьогодні нашими лікарями підписано 22 тисячі 236 декларацій з пацієнтами.
Щодо виплат НЗСУ, то щомісячно орієнтована сума, яку отримує наше підприємство від НСЗУ - це 1 мільйон 800 тисяч, з яких левова частка йде на виплату заробітної плати працівникам підприємства.
– Але ж ваш лікувальний заклад є комунальним підприємством. Які основні капіталовкладення надійшли з міського бюджету?
– Так, наш заклад є комунальним підприємством і обслуговує чотири громади колишнього Любомльського району, і вони зі своїх місцевих бюджетів відповідно здійснюють певне фінансування згідно з чинним законодавством. За цей рік на заробітні плати надійшло 2,042 мільйона гривень, на пільгові рецепти – 505 тисяч гривень, компенсація на витрати на енергоносії (електроенергія, комунальні послуги і т.д.) – 150 тисяч гривень.
– Зараз на слуху – проблема вакцинації від ковіду. Чи охоче йдуть люди вакцинуватися та які основні проблеми виникають з цим?
– Проблема вакцинації є дуже актуальним питанням сьогодення, бо щеплення – найбільш ефективний спосіб боротьби з COVID-19. З початку вакцинальної компанії на Любомльщині зробили більше 13 тисяч щеплень. Вакцини є достатньо, черги відсутні. Пункти вакцинації працюють згідно з вимогами та графіком. Усі наявні вакцини в Україні є безпечними та ефективними. Можу доповнити, що одна із проблем - це особиста безвідповідальність та легковажність громадян, які ухиляються від вакцинації.
– Які проблеми галузі залишаються невирішеними?
– Одна з найбільших проблем –це низький рівень заробітної плати молодшого і середнього медичного персоналу. Хотілося б, аби наші працівники мали значно кращий стимул для роботи. Сподіваємося, що держава таки знайде можливість та шляхи підвищити рівень зарплат медикам.
– Які першочергові перспективи ви ставите на наступний рік?
–В першу чергу, це певно ж все-таки тема вакцинації громадян! Ми повинні наростити темпи щеплення, оскільки це вберігає життя і здоров’я наших людей та убезпечує від важкого перебігу хвороби, госпіталізації чи смерті від COVID-19.
Загалом же планів чимало. В перспективі маємо намір покращити та вдосконалити якість послуг, які надаються в КНП «ЦПМД». Цьогоріч плануємо завершити капітальний ремонт приміщення ЗПСМ Згоранської амбулаторії, поточний ремонт приміщення нашого основного закладу. А наступного року запланували реконструкцію Олеської амбулаторії. Будемо надіятися на те, що нам вдасться реалізувати задумане.